Czy picie wody smakowej jest zdrowe?

Dietetycy powtarzają żeby omijać wody smakowe szerokim łukiem. Niestety sprzedaż tych produktów wciąż wzrasta, ponieważ wielu osobom przeszkadza neutralny smak wody, a producenci kusza wciąż nowymi aromatami wód smakowych: truskawka, cytryna, grejpfrut, owoce leśne – to tylko niektóre z oferowanych w całej gamie.

Czy woda smakowa zawiera naturalny sok owocowy?

Niestety większość oferowanych wód smakowych nie zawiera w składzie naturalnego soku owocowego, ale sztucznie otrzymane aromaty na bazie związków chemicznych, które mają na celu poprawienie właściwości sensorycznych produktu. Niestety na tym kończą się pozytywne właściwości tych związków, ponieważ syntetycznie otrzymane aromaty nie posiadają substancji korzystnie wpływających na organizm, w tym również antyoksydantów obecnych w sokach. W ich skład wchodzą tylko alkohole, estry i aldehydy, które obciążają wątrobę

Oczywiście na rynku znajdziemy wody smakowe, które zostały oznakowane jako zawierające naturalne soki i aromaty owocowe. Niestety, aby woda nie straciła swoich właściwości sensorycznych producent dołączył do nich olbrzymią ilość cukrów i słodzików. Szklanka takiej wody smakowej może dostarczać nawet 250 kcal. Jeżeli osoba będzie spożywać 1,5 litra takiej wody łatwo przeliczyć, że może w ten sposób dostarczyć organizmowi nawet ponad 1000 kcal! Z kolei słodziki nie zawierają takiej ilości kalorii, ale ich metabolizm bardzo obciąża wątrobę i nie mogą być one spożywane przez osoby cierpiące na fenyloketonurię.

Co kryją wody smakowe?

Ponad 90% wód smakowych jest konserwowana przy wykorzystaniu silnych związków konserwujących, takich jak: sorbinian potasu oraz benzoesan sodu. Pierwszy z tych związków niszczy naturalną florę bakteryjną układu pokarmowego, zaburzając tym samym procesy trawienne organizmu oraz obciążając wątrobę metabolizmem konserwantów. Benzoesan sodu to konserwant zbudowany na bazie pierścienia benzenu. Obecnie jest podejrzewany o działanie rakotwórcze na komórki organizmu.

Czy istnieje sposób na zdrową wodę smakową?

Owszem. Taką wodę można przygotować w szybki i prosty sposób samemu w domu. Wystarczy w słoiku umieścić ulubione owoce i zalać je wodą mineralną. Całość należy odstawić na kilka godzin, najlepiej do lodówki.

Moje ulubione wody smakowe:

1.Pomarańczowo-cytrynowa – w słoiku umieszczamy pokrojone cytryny i pomarańcze, nie dodajemy cukru. Woda ta działa przeciwgrzybicznie oraz dodaje energii na cały dzień.

2.Ogórkowo –limonkowa z dodatkiem mięty – Ogórka i limonkę kroimy w plasterki, następnie dodajemy garść listków mięty i całość zalewamy wodą mineralną. Ta woda smakowa zapewnia 100% odświeżenia i jest idealna na upalne dni.

3.Truskawkowo-pomarańczowa – truskawki i pomarańcze kroimy w plasterki, można dodać również miętę. Po przygotowaniu najlepiej dodać do wody kilka kostek lodu. Wyborny smak gwarantowany!



Dodaj komentarz